VEIDEC Festival 2009 på Mantorp Park - Dag två.

Det är en tradition - att jobba på Mantorp Park sista helgen i juli. Med start förra året följer även Kristoffer med, men nytt för i år är att Xtra hänger på, dock stannar hon hos mor och far, som jag nämnt i tidigare blogginlägg.

Idag körde de stora klasserna, de som tävlar i EM, och då kändes det lönt att ta fram kameran, stjäla en kameraväst och smyga fram till banan. Idag tittade dessutom solen fram!

Här har ni ett urval. Väldigt få hundar och lite fler motorförsedda saker.
En kort förklaring om dragracing - man kör två och två, 402,33 meter, så snabbt som möjligt.

Uppdatering: Blogg.se har kapat mina bilder så på originalen är det inte bara halva bilar och motorcyklar.


Klassen heter Pro Modified, det ni ser är burnouten alla gör innan de börjar tävla.


Oftast åker framhjulet upp i luften när de startar, och i vissa fall stannar det uppe stora delar av banan. Därav "stödet" bak. Klassen heter Super Twin Top Fuel Bike.


Ännu en motorcykel i starten, denna gång en Top Fuel Bike. Frust! Jag kan inte ens föreställa mig känslan att köra en av dessa, jag skulle i alla fall ALDRIG sätta mig på en sådan där i flera hundra kilometer i timmen!


Själva kungaklassen, Top Fuel. Detta är precis i starten, lägg märke till de skrynkliga bakhjulen! Och värmeutvecklingen från motorn strax bredvid bakhjulen...

Nåja, det var lite av det jag sysslar med i helgen!
Nu på kvällen har jag tränat med Xtra. Kastat ut mjukdjur och gett henne korv när hon hämtar dem. Ska utöka till apportstig imorgon och se om hon reagerar på dem "i en annan miljö".
Hon var väldigt duktig idag och verkade tycka att det var roligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0